COMUNICATUL ASOCIATIEI PROIECT URBAN


COMUNICAT

În urma articolelor semnate de Alin Ion și ADH, publicate pe website-ul adevarul.ro în data de 30.09.2014, prin care domnul Robert Tiderle – Creative Director la agenția Papaya Advertising precizează poziția agenției față de reacțiile și reclamațiile cu privire la campania CEC Bank, ce îl are în prim plan pe Constantin Brâncuși, precizăm următoarele aspecte:

1. În legătură cu cele afirmate de domnul Robert Tiderle cu privire la reclamația depusă la CNA, acesta declară că autorii „ doresc doar să-și facă reclamă într-un mod ilicit”. Precizăm faptul că exercitarea dreptului constituțional privind petiționarea nu poate fi considerată o acțiune ilegală sau publicitate ilegală. În acest sens, considerăm afirmația domnului Tiderle total deplasată, nepotrivită și nedemocratică.
Menționăm că rolul organizațiilor neguvernamentale este acela de a identifica problemele punctuale cu care se confrunta anumite persoane, grupuri de persoane, societatea în general și de a iniția acțiuni ce au ca singur scop apărarea intereselor generale sau personale ale indivizilor ale căror drepturi au fost încălcate într-un anumit mod sau într-o anumită situație.

2. Considerăm de asemenea că afirmațiile domnului Robert Tiderle referitoare la lipsa de imaginație a celor care au reclamat campania drept neconformă din mai multe puncte de vedere, și implicit a publicului spectator care a fost indus în eroare, reprezintă o jignire la adresa acestora.

Este evident faptul că spotul publicitar induce în eroare privitorii prin plasarea textului „Atelierul lui Constantin Brâncusi. Paris 1939”și prin aspectul de documentar al filmării / peliculei. Intenția creatorului este aceea de a oferi autenticitate filmării, de a crea aparența de veridic, de vintage, de confesiune originală a lui Constantin Brâncuși. Nicăieri în construcția spotului publicitar nu apare un disclaimer, un marcaj prin care să se sugereze măcar că spotul este de fapt un “act al imaginației”, iar consumatorul este “lăsat” să creadă că îl avem în fața pe Brâncuși, și nu un actor. În consecință, considerăm că aceasta reprezintă o inducere în eroare a publicului.

Având în vedere toate elementele prezentate mai sus, privitorului îi este imposibil să deducă faptul că acesta nu este Constantin Brâncuși, ci un actor.

Suprapunerea vocii aparent istorică (prin elemente audio specifice) peste cadrele reale filmate de Brâncuși dau o și mai mare impresie de veridicitate, nicidecum de imaginar artistic.
Faptul că fotografia “nu a fost trucată”, ci a fost “refacută” cu ajutorul unui artist nu înseamnă că publicul nu percepe acel actor drept realitate.

 

Asociația Proiect Urban înțelege faptul că un spot publicitar implică un proces de creație. Cu toate acestea, suntem de părere că modalitatea prin care această campanie a fost realizată a umărit să inducă publicului ideea de veridic prin utilizarea elementului de localizare încă de la început, și anume textul „Atelierul lui Constantin Brâncuși. Paris 1939”, a scenografiei și a filmărilor și montajului ce imită elementele unui document autentic de arhivă.

De asemenea, îi reamintim domnului Tiderle că mediul online nu este o sursă de documentare de nivel academic și de cercetare, așa cum afirmă dânsul, sursele de documentare reale fiind arhivele, bibliotecile și documentele originale.
3. Reamintim faptul că sesizarea conține argumente în drept și în fapt ce urmează să fie analizate de singurul for decizional (CNA) pe zona difuzării campaniilor de promovare audio-vizuală. Din partea reprezentantului agenției Papaya nu au venit explicații concrete cu privire la sesizarea noastră, ci doar atacuri la persoană ce nu fac altceva decât să îl descalifice pe autorul acestor atacuri.
De asemenea, considerăm că afirmațiile ostentative ale domnului Tiderle pot aduce atingere inclusiv clientului său CEC Bank, atrăgând această instituție într-o situație neplacută și nedorită.

Pe această cale, Asociația Proiect Urban reafirmă dorința de a menține solicitarea în atenția CNA și consideră că are toate argumentele legale și morale pentru a obține un răspuns pozitiv la demersul întreprins.
Asociația Proiect Urban

30.09.2014
Conform volumului Sociologie coordonat de sociologul Lazăr Vlăsceanu: „[…] cu cât un stat național este mai dezvoltat cu atât accesul oricărei persoane la inițierea unei organizații este mai liber și cu atât numărul organizațiilor existente este mai mare.” (Vlăsceanu 2011, p. 102)